Samboavtal och skuldebrev

Vad är ett samboavtal?

Ett samboavtal kan avtala bort sambolagens regler om bodelning. Sålunda kan man i avtal reglera att ingen egendom mellan samborna ska delas vid en separation. Annars är huvudregeln att bostad och bohag ska delas lika mellan samborna. Likaså kan man i avtal bestämma att endast viss egendom ska ingå och delas vid en framtida separation, t.ex. möblerna. Ett samboavtal ska upprättas skriftligen. Vi rekommenderar alla sambor att skriva ett samboavtal och få samboavtalet bevittnat av oss advokater.

Hur får jag tillbaka min insats från min sambo vid separation?

Om samborna inte går in med lika mycket pengar vid bostadsköpet och sålunda går in med olika insatser vid köp av en bostad skriver man ofta ett skuldebrev i samband med samboavtalet. Då lånar den ena sambon pengar av den andre. Alternativt kan man vid köpet bestämma att parterna ska äga olika andelar eller procent av bostadsrätten eller fastigheten. Utan samboavtal blir dock ägandeförhållandena inte särskilt relevanta vid bodelningen. Det kan även finnas andra juridiska möjligheter att kräva tillbaka sin insats. Ta kontakt med oss för mer information.

Skuldebrev eller revers mellan sambor

Många upprättar ett skuldebrev eller en revers vid bostadsköp eller vid lån av pengar mellan privatpersoner. Om en sambo eller make går in med större insats än den andre vid bostadsköp med lika ägandeförhållande uppstår oftast en skuld som måste regleras dels genom ett skuldebrev och dels genom samboavtal eller äktenskapsförord för att den som investerat mer pengar ska vara ekonomiskt skyddad vid separation eller skilsmässa. Skuldebrevet kan innehålla ränta och villkor som parterna kommer överens om. Ta kontakt med oss advokater på Advokatbyrån Familj & Försvar via telefon eller email, så hjälper vi dig.
Johan Lindgren
Advokat och grundare